Az európai alacsony kibocsátású mobilitás a nemzetközi projektek tükrében

A Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökségnél úgy gondoljuk, hogy a legjobb minden esetben saját tapasztalatainkat megosztani, és azzal segíteni a mobilitási megoldásokkal kapcsolatos szemléletformálást. Ennek szellemében készült szakmai írásunk Pálmai Zsolt munkatársunk tollából.

2017. első félévében szakértőként segítettük az Európai alacsony kibocsátású stratégia véleményezését az Európai Régiók Bizottsága számára. Észrevételeink a helyi megújuló erőforrások jelentősebb igénybevételére, a fenntartható városi mobilitási stratégiák gazdaságélénkítő hatására, a vidéki térségek jobb elérésének hangsúlyozására, a pénzügyi források meghatározó szerepére, valamint az általános értelemben vett fenntarthatóságra helyeztük a hangsúlyt.

eBussed projekt

Első, a témához kapcsolódó nemzetközi projektünk 2019-2022 között valósult meg az Interreg Europe Programon belül. Az eBussed projektben az elektromos buszok szélesebb körű használatáért működtünk együtt külföldi partnereinkkel. A főbb célok 1.) az ösztönzők és akadályok elemzésére, 2.) a technológiai szempontokra, 3.) a sofőrök képzésére és az utasok szemléletformálására, valamint 4.) az üzleti modellekre és a közbeszerzésre koncentráltak.

PROMOTER projekt

Második ide illő projektünk már nagyobb hangsúlyt helyezett a környezetbarát mobilitás és a hatékony, helyi energiafelhasználás kapcsolatára. A PROMOTER Interreg Europe projektben 2023-2026 között elsősorban jó / rossz gyakorlat alapú tanulás zajlik a mobilitás és helyi energiaközösségek közötti 1.) jogi, 2.) szervezeti, 3.) gazdasági, 4.) technológiai, továbbá 5.) működtetési és környezeti összefüggésekről.

Skilled-eBus-Transition projekt

Harmadik, és egyben legutóbbi projektünk az Erasmus+ Programon belül egy kis léptékű projekt, amely a “Skilled-eBus-Transition” címet viseli. Az Ügynökség által vezetett projekt két, az elektromos buszok szélesebb körű használatát befolyásoló célcsoportot törekszik befolyásolni. Egyrészt az önkormányzatok munkatársait és politikai döntéshozóit, másrészt a tömegközlekedési vállalatok vezetőit és buszsofőrjeit. Mindegyikük szerepe meghatározó a helyi tömegközlekedés zöldítése, elektromos meghajtásúvá történő átalakítása szempontjából.

A három projekt által megcélzott, tömegközlekedéssel kapcsolatos következtetések

  • Környezetbarát helyi közlekedés nem valósítható meg a döntéshozók stratégiai döntései, és azokat megelőző szemléletformálás nélkül.
  • Mivel elsősorban a közösségi közlekedés, és azon belül is a buszok nyújtotta mobilitás tekintetében vannak tapasztalataink, fontos kiemelni a helyi közlekedési szakemberek, sofőrök, kiszolgáló és karbantartó személyzet képzésének fontosságát.
  • Végül, de nem utolsó sorban a helyi tömegközlekedés semmit sem ér utazóközönség nélkül. Megnyerésük kulcsfontosságú, ehhez pedig az szükséges, hogy a közösségi közlekedés ár, menetrend és a szolgáltatás minősége tekintetében valós választási lehetőséget biztosítson egyének, családok és kisebb közösségek számára egyaránt.

A cikk szerzője: Pálmai Zsolt
Illusztráció: elektromos busz Rēzekne-ben, Lettország Latgale Régiójában, PROMOTER projekt
Forrás: https://uzladets.lv/en/rezeknes-elektroautobusi-rekomendejusi/, hozzáférés dátuma: 2024. augusztus 8.

A PROMOTER projekt az Interreg Európa Programon belül az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásában valósul meg.

hu_HU